Kino Pionier 1907 w Szczecinie zaprasza w maju na liczne pokazy przedpremierowe i filmowe wydarzenia specjalne.
3 MAJA | SOBOTA
19:00 | Czerwona | POKAZ PRZEDPREMIEROWY
UKRYTY MOTYW (Vogter, Dania/Szwecja/Francja 2024, 100’)
REŻYSERIA: Gustav Moller OBSADA: Sidse Babett Knudsen, Sebastian Bull, Dar Salim
7 MAJA | ŚRODA
18:00 | Czerwona | POKAZ PRZEDPREMIEROWY / SPOTKANIE Z REŻYSEREM
UTRATA RÓWNOWAGI (Utrata równowagi, Polska 2024, 98’)
REŻYSERIA: Korek Bojanowski OBSADA: Nel Kaczmarek, Tomasz Schuchardt, Tamara Arciuch, Mikołaj Matczak, Oskar Rybaczek
9 MAJA | PIĄTEK
19:15 | Czerwona | POKAZ PRZEDPREMIEROWY
WSZYSTKIE ODCIENIE ŚWIATŁA (All We Imagine as Light, Francja, Holandia, Indie, Luksemburg, Włochy 2024, 118’)
REŻYSERIA: Payal Kapadia OBSADA: Kani Kusruti, Divya Prabha, Chhaya Kadam
11 MAJA | NIEDZIELA
17:00 | Czerwona | POKAZ PRZEDPREMIEROWY
FOLLEMENTE. W TYM SZALEŃSTWIE JEST METODA (Follemente, Włochy 2025, 97’)
REŻYSERIA: Paolo Genovese OBSADA: Edoardo Leo, Pilar Fogliati, Emanuela Fanelli
14 MAJA | ŚRODA
18:30 | Czerwona | POKAZ PRZEDPREMIEROWY / SPOTKANIE
DIVA FUTURA (Diva Futura, Włochy 2024, 120’)
REŻYSERIA: Giulia Louise Steigerwalt OBSADA: Pietro Castellitto, Tesa Litvan, Barbara Ronchi
20 MAJA | WTOREK
17:30 | Czerwona | W CYKLU „STRONY KINA”, SPOTKANIE Z PRZEMYSŁAWEM KOWALEWSKIM
SIEDEM (Se7en, USA 1995, 127’)
REŻYSERIA: David Fincher OBSADA: Morgan Freeman, Brad Pitt, Gwyneth Paltrow
25 MAJA | NIEDZIELA
17:00 | Czerwona | POKAZ PRZEDPREMIEROWY Z OKAZJI DNIA MATKI
CUDOWNE ŻYCIE (Ma mere, Dieu et Sylvie Vartan, Francja 2024, 102’)
REŻYSERIA: Ken Scott OBSADA: Jonathan Cohen, Leïla Bekhti, Jeanne Balibar
26 MAJA | PONIEDZIAŁEK
19:00 | Czerwona | POKAZ PRZEDPREMIEROWY Z OKAZJI DNIA MATKI
MAŁE MIŁOŚCI (Los pequenos amores, Hiszpania/Francja 2024, 95’)
REŻYSERIA: Celia Rico Clavellino OBSADA: Adriana Ozores, María Vazquez, Miguel Angel Gonzalez
28 MAJA | ŚRODA
19:15 | Czerwona | DYSKUSYJNY KLUB FILMOWY
WSZYSTKIE ODCIENIE ŚWIATŁA (All We Imagine as Light, Francja, Holandia, Indie, Luksemburg, Włochy 2024, 118’)
REŻYSERIA: Payal Kapadia OBSADA: Kani Kusruti, Divya Prabha, Chhaya Kadam
Bilety dostępne na http://pionier1907.pl
Wybrane opisy filmów:
UKRYTY MOTYW (Vogter, Dania/Szwecja/Francja 2024, 100’)
REŻYSERIA: Gustav Moller OBSADA: Sidse Babett Knudsen, Sebastian Bull, Dar Salim
„Ukryty motyw”, nowy film twórcy pamiętnych „Winnych”, to wciągający, mroczny thriller, który trzyma w napięciu do ostatniej minuty. To gęsta od emocji opowieść o pragnieniu zemsty silniejszym niż sprawiedliwość, rewelacyjnie poprowadzona przez reżysera, Gustava Möllera. Główną bohaterkę – kobietę pod presją, w sercu męskiego świata – przejmująco gra Sidse Babett Knudsen, gwiazda duńskiego kina znana m.in. z „Club Zero” i seriali „Rząd” oraz „Westworld”.
Eva (Knudsen) pracuje jako strażniczka w zakładzie karnym. Jedyna kobieta wśród mężczyzn. Nikt nie zna jej prawdziwej historii. Nikt nie domyśla się, że pod mundurem i pozornym spokojem ukrywa plan zemsty, który w ciszy pielęgnuje od lat. Misterny, chłodny, precyzyjny. Plan, który stał się jej obsesją, sensem istnienia, jedynym światłem w miejscu, gdzie rządzą przemoc i milczenie. Kiedy na oddział o zaostrzonym rygorze trafia młody mężczyzna, który zamordował kolegę z celi, Eva podejmuje decyzję, która stawia na szali całe jej dotychczasowe życie.
Zrealizowany niemal w całości w surowych wnętrzach, w półmroku, w którym łatwo jest ukryć prawdziwe intencje, „Ukryty motyw” wciąga widza w fascynującą psychologiczną rozgrywkę. Stawia go przed moralnym dylematem i każe odpowiedzieć na pytanie: czy jesteśmy zakładnikami swojej przeszłości i więźniami swoich emocji?
UTRATA RÓWNOWAGI (Utrata równowagi, Polska 2024, 98’)
REŻYSERIA: Korek Bojanowski OBSADA: Nel Kaczmarek, Tomasz Schuchardt, Tamara Arciuch, Mikołaj Matczak, Oskar Rybaczek
Maja, mimo że poświęciła aktorstwu całe swoje młode życie, zmaga się z brakiem wiary w siebie i rozważa podjęcie studiów na innym kierunku. Wszystko zmienia się, gdy pojawia się nowy, pełen pasji reżyser, który stosuje wątpliwe metody pracy. Ma przygotować dyplom ze studentami, a Maja dostaje nową szansę i zaczyna działać z ogromnym zaangażowaniem. Jednak z czasem boleśnie się przekonuje, że charyzmatyczny reżyser manipuluje nie tylko jej uczuciami, ale również relacjami i aspiracjami pozostałych młodych aktorów. Czy studenci zdołają oprzeć się legendarnemu twórcy? Jaka jest cena marzeń?
Nagrody zdobyte na 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni:
Najlepszy debiut reżyserski lub drugi film – wyróżnienie Korek Bojanowski, wyróżnienie dla Nel Kaczmarek
Don Kichot – Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych Korek Bojanowski
Nagroda im. Janusza “Kuby” Morgensterna PERSPEKTYWA za rok 2024
Nagroda Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Film za rok 2024
PO SEANSIE ZAPRASZAMY NA SPOTKANIE Z REŻYSEREM FILMU!
WSZYSTKIE ODCIENIE ŚWIATŁA (All We Imagine as Light, Francja, Holandia, Indie, Luksemburg, Włochy 2024, 118’)
REŻYSERIA: Payal Kapadia OBSADA: Kani Kusruti, Divya Prabha, Chhaya Kadam
„Wszystkie odcienie światła” to zdobywca Grand Prix na festiwalu w Cannes i pierwszy od trzydziestu lat indyjski tytuł w canneńskim konkursie. Uznany najwybitniejszym filmem roku przez czołowe stowarzyszenia amerykańskich krytyków, fabularny debiut Payal Kapadii uwodzi zmysłową atmosferą, lirycznym tonem i poetyckim stylem narracji. To malowany granatem monsunowego nieba i błękitem folii chroniącej przed deszczem uliczne stoiska, fascynujący portret Mumbaju, blues dla samotnych w miejskim tłumie, a przede wszystkim opowieść o współczesnych Indiach widzianych oczami trzech kobiet. I rzecz o kobiecej solidarności w świecie, który chciałby je poróżnić.
Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prahy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos.
Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina.
FOLLEMENTE. W TYM SZALEŃSTWIE JEST METODA (Follemente, Włochy 2025, 97’)
REŻYSERIA: Paolo Genovese OBSADA: Edoardo Leo, Pilar Fogliati, Emanuela Fanelli
Co kryje się w naszych myślach? Kto tak naprawdę mieszka w naszej głowie? Osoba szalona, racjonalna, impulsywna, rozważna? A może w naszym umyśle panuje niezły tłok? O międzyludzkich relacjach oraz o tym, co w nas siedzi, w swoim nowym filmie opowiada twórca wielkiego hitu „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie” Paolo Genovese.
Film Paola Genovese, zrealizowany jest według jego pomysłu i scenariusza. W rolach głównych zagrały gwiazdy włoskiego kina: Pilar Fogliati, Edoardo Leo, Emanuela Fanelli, Maria Chiara Giannetta, Claudia Pandolfi, Vittoria Puccini, Marco Giallini, Maurizio Lastrico, Rocco Papaleo oraz Claudio Santamaria.
Bohaterami filmu są Piero i Lara. Ich pierwsza ranka wywołuje u obojga zrozumiały stres. Oboje chcieliby pokazać się z jak najlepszej strony i uniknąć wpadek, o które w zdenerwowaniu nie trudno, ale też i poznać myśli i wyczuć pragnienia drugiej osoby.
Genovese, zaglądając głęboko w myśli swoich bohaterów, ukazuje ich lęki, niepewności i potrzeby. Odkrywa tajemnicze mechanizmy, które odpowiadają za nasze działania. Różne osobowości mają swój głos i swoje racje. Dyskutują, kłócą się, wzruszają, a każda z nich chce, aby to właśnie jej decyzja była ostateczna. A co w sytuacji, gdy żadna z nich nie ma racji?
Reżyser uwielbia zgłębiać ludzkie relacje, i robi to w sposób nietuzinkowy. Udowodnił już nie raz, że zna się na psychologii, jak mało który reżyser. Jego wielki przebój “Dobrze sie kłamie w miłym towarzystwie” trafił do Księgi rekordów Guinessa, za sprawą ponad 20 remake’ów na całym świecie, w tym w Polsce – „(Nie)Znajomi” (2019). Kolejne produkcje umacniały pozycję Genovese nie tylko na włoskim, ale również światowym rynku filmowym.
DIVA FUTURA (Diva Futura, Włochy 2024, 120’)
REŻYSERIA: Giulia Louise Steigerwalt OBSADA: Pietro Castellitto, Tesa Litvan, Barbara Ronchi
„Diva Futura” to historia wrażliwych i ambitnych kobiet z nieposkromioną potrzebą wolności, które zatrudniają się w agencji porno. Ilona, znana jako Cicciolina, to misjonarka miłości i obrończyni wolności, Moana – ambitna idealistka, na każdym kroku mierząca się z pogardą, a Eva – romantyczka po przejściach.
Jest także Debora, która przychodzi do agencji, myśląc o chwilowej pracy asystentki, ale zostaje tam przez dziesięć lat, znajdując drugą rodzinę. Nad całością czuwa Riccardo, założyciel agencji, wizjoner, powiernik i przyjaciel. Byli amoralni, nigdy niemoralni. Zobacz, jak pierwsze na świecie gwiazdy porno żyły według własnych zasad, mierząc się z zaszufladkowaniem i niezrozumieniem społeczeństwa.
Film „Diva Futura” prezentowany był w konkursie głównym MFF w Wenecji w 2024 roku.
Seansowi filmu w Kinie Pionier 1907 towarzyszyć będzie spotkanie z Kolą Kulczyk z
Kolektywu Kamelia, dotyczące tematyki filmu.
KOLEKTYW KAMELIA TO KOALICJA NA RZECZ PRAW PRACOWNIC I
PRACOWNIKÓW SEKSUALNYCH
Jak piszą przedstawiciele Kolektywu:
Nazywamy się Kolektyw Kamelia. Tworzymy kolektyw działający na rzecz praw osób
pracujących seksualnie w Polsce. Jeszcze do niedawna nazywaxxśmy się Sex Work Polska.
Kolektyw powstał w 2014 roku w odpowiedzi na brak reprezentacji osób pracujących
seksualnie w Polsce oraz brak inicjatyw kierujących niestygmatyzujące wsparcie dla osób
świadczących usługi seksualne.
Realizujemy działania outrechowe docierając do miejsc pracy osób świadczących usługi
seksualne Oferujemy bezpłatne porady prawne, konsultacje psychologiczne, konsultacje dla
migrantek i migrantów z zakresu procedur wizowych i legalizacji pobytu, wsparcie w
sytuacjach trudnych, w przypadku doświadczenia przemocy i innych kryzysowych
sytuacjach, informacje na temat zdrowia seksualnego i reprodukycjnego, w tym profilaktykę
HIV, organizujemy szkolenia i warsztaty dla osób pracujących seksualnie.
Więcej na: swpkontakt.org
MAŁE MIŁOŚCI (Los pequenos amores, Hiszpania/Francja 2024, 96’)
REŻYSERIA: Celia Rico Clavellino OBSADA: Adriana Ozores, María Vazquez, Miguel Angel Gonzalez
Raz na jakiś czas niespodziewanie pojawia się kobiecy głos, który przynosi wielką, zmysłową przyjemność — i zostaje z nami na długo.
Takim głosem okazał się dla nas nowy film Celi Rico Clavellino – „Małe miłości” – pełen życiowej mądrości, hiszpańskiego słońca i subtelnego humoru opowieść o tym, że nigdy nie jest za późno, by spróbować naprawić relację, która kiedyś się rozluźniła.
To historia nieplanowanych wakacji, które stają się szansą na odbudowanie zerwanej przed laty więzi między matką a córką. „Małe miłości”, to subtelny portret emocji, wnikliwe studium relacji – tych, które odradzają się na nowo, mimo trudnej przeszłości i dzielącego je milczenia.
Tym razem przenosimy się w samo serce rodzinnych relacji — do niewielkiego, nadmorskiego miasteczka, gdzie los niespodziewanie splata drogi matki i córki po latach rozłąki. Teresa, przyzwyczajona do samotności i własnego rytmu życia, decyduje się spędzić wakacje z matką, z którą przed laty straciła kontakt. Ich wspólne dni – pełne drobnych napięć, niezręczności i niedopowiedzianych emocji – z czasem zaczynają przynosić coś więcej: przestrzeń do zrozumienia, bliskości i przebaczenia.
„Małe miłości” to czuła, kameralna opowieść o drugiej szansie. O tym, jak trudno, a zarazem jak pięknie jest na nowo uczyć się drugiego człowieka. Delikatne, pełne światła kadry i subtelna, poruszająca ścieżka dźwiękowa wprowadzają nas w intymny świat dwóch kobiet, które próbują odnaleźć wspólny język — i siebie nawzajem. To film, który wzrusza, zatrzymuje i zostaje z nami na długo po zakończeniu seansu.
CUDOWNE ŻYCIE (Ma mere, Dieu et Sylvie Vartan, Francja 2024, 102’)
REŻYSERIA: Ken Scott OBSADA: Jonathan Cohen, Leïla Bekhti, Jeanne Balibar
Paryż, rok 1963. Najmłodszy z rodzeństwa, Roland, jest wyjątkowym chłopcem. Lekarze orzekli, że nigdy nie będzie chodził, ale jego uparta matka – Esther – nie przyjmuje tego do wiadomości.
Dzięki niezachwianej nadziei i wyparciu złych myśli, podejmuje walkę przeciwko (wydawałoby się) nieubłaganemu losowi. Jej ogromna charyzma oraz miłość, jej siła przekonywania, jej chęć do zabawy oraz skłonność do medycyny alternatywnej stanowią świat, w którym Roland poznaje cudowne życie, jakie jego matka sobie dla niego wymarzyła. Bóg nie mógł być wszędzie, więc stworzył Esther.
Historia oparta na faktach. Reżyser Ken Scott stworzył pełną ciepła sagę rodzinną z dozą humoru i optymizmu.
SIEDEM (Se7en, USA 1995, 127’)
REŻYSERIA: David Fincher OBSADA: Morgan Freeman, Brad Pitt, Gwyneth Paltrow
Kultowy film Davida Finchera to thriller o wymiarze moralitetu, wyjątkowo mroczna opowieść o grzechu i braku odkupienia. Odchodzący na emeryturę stary policyjny wyga William Somerset ma przekazać swoje obowiązki młodemu detektywowi Davidovi Millsowi. Różni ich wszystko: spokój, rozsądek, zmęczenie życiem i zawodem Somerseta kontrastuje z energią, porywczością i młodzieńczym optymizmem Millsa. Współpraca nie układa się więc najlepiej, ale niestety jest konieczna. Miastem wstrząsa seria okrutnych zabójstw. Pierwszą ofiarą jest otyły mężczyzna, który zmarł z przejedzenia. Następnego dnia ginie znany z chciwości prawnik. Wygląda na to, że morderca wybiera sobie na ofiary ludzi, którzy popełnili jeden z siedmiu grzechów głównych i w wyrafinowany, perfekcyjnie przygotowany sposób przeprowadza ich egzekucję. Pycha, chciwość, nieczystość, zazdrość, obżarstwo, lenistwo, gniew. Siedem niewybaczalnych występków i siedem dni, w ciągu których samozwańczy „boży wysłannik” zamierza wprowadzić w życie swój obłąkańczy plan naprawy świata…
SIEDEM – 30. ROCZNICA PREMIERY
SEANS W RAMACH CYKLU „STRONY KINA”, SPOTKANIE Z PRZEMYSŁAWEM KOWALEWSKIM ORGANIZOWANE WE WSPÓŁPRACY Z PROMEDIA, FILIĄ MIEJSKIEJ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ W SZCZECINIE. Spotkanie poprowadzą Krzysztof Lichtblau z Miejskiej Biblioteki Publicznej i Krzysztof Spór z Kina Pionier 1907.